A hazai szektor európai szinten is kifejezetten sokszínű. A baromfihúsok Magyarországon is közkedveltek, a hazai konyha nélkülözhetetlen alapanyagai.
Itt a nyár, a kertipartik, baráti grillezések ideje. Nem véletlen, hogy ezt kihasználva, csirke-, pulyka-, kacsa- és libahús fogyasztását népszerűsíti az Agrármarketing Centrum (AMC), az Agrárminisztérium (AM) és a Baromfi Termék Tanács (BTT) közös együttműködése, melyet közös sajtótájékoztatón jelentettek be. A Baromfi Termék Tanács 2022. évi adatai alapján a legnépszerűbb a csirkehús, ez az összes fogyasztás mintegy 85%-a, de kedvelt a rendkívül alacsony zsírtartalmú pulykahús (3 kg/fő/év), valamint a víziszárnyas fogyasztás is (2 kg/fő/év) jelentős. A világ baromfihús-termelése 1970 óta csaknem meghatszorozódott, ezzel az egyik legdinamikusabb növekedést produkálta az állati termékek közül.
Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára szerint a termék kampányok fontosak, mert hiába vagyunk önellátóak és erősen export képesek, ez nem jelentheti azt, hogy megpihenhetünk, hiszen rendkívül éles versenyhelyzetben kell helyt állnunk, innovációkat kell felmutatnunk.
A Vidékfejlesztési Program keretében több mint 600 olyan támogatási döntés született az elmúlt időszakban, melyek révén mintegy 170 milliárd forintnyi összeget tudtak az ágazatba kihelyezni. Jelenleg Magyarország KAP Stratégiai Tervének a végrehajtása folyik, ebben sokkal több forrás áll rendelkezésre, a korábbi támogatási időszak forrásainak mintegy háromszorosa. Kiemelt cél az európai összevetésben is magas szintű állatjóléti szempontok érvényesítése az állatok felnevelése során, ezt a célt szolgálják az állatjóléti támogatások.
„10 évre előre tekintve világszinten 15%-al több baromfi húsra lesz kereslet, azaz az ágazat számára adott a fejlődési tér, ugyanakkor a verseny éles, és nekünk ebben a környezetben kell helytállnunk” – vélekedett a helyettes államtitkár.
A sajtótájékoztatón elhangzott továbbá, hogy a hazai termelésből származó baromfitermékek megfelelnek a világszinten is legszigorúbb EU szabályozás követelményeinek (élelmiszerbiztonság, állatjólét stb.), így változatos, jó minőségű és biztonságos választása lehet a fogyasztóknak.
A nyers termékeken túl egyre népszerűbbek a félkész termékek is, mint például az előre pácolt csirke- és pulykamell és -comb, amely egyszerű és gyors grillezést tesz lehetővé.
A sajtótájékoztatón szó volt a Magyar Baromfi védjegyről, ez ugyanis azt jelöli, hogy az állatot Magyarországon nevelték és vágták. A kampány célja, hogy minél több magyar terméket válasszanak a jövőben a vásárlók.
A baromfi fogyasztásösztönző kampány 2023. július 17 és 2023. augusztus 17 között egy hónapon át zajlik, az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum, valamint a Baromfi Termék Tanács együttműködésében.
Fotó: Vermes Tibor/AM