Élelmiszer
Növekedett a borexport
2025. March 18.
Növekedett a magyar borexport 2024-ben – hangzott el a 13. Borkonferencián Budapesten. A statisztikák szerint tavaly 12,3 százalékos növekedést mutatott a magyar termékek exportja, miközben a globális borexport 8,6 százalékkal csökkent.

Összesen 1,4 millió hektoliter magyar bort adtak el 2024-ben, ez 154 ezer hektoliterrel több, mint 2023-ban, ez egyben az egyik legmagasabb érték 2003 óta. A vásárlók 20 millió euróval fizettek többet a magyar borokért, mint az előző évben, a borok literenkénti egységára pedig 3 százalékkal növekedett.

A bor elsősorban kultúrát és nem alkoholt jelent a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos szerint, aki úgy véli: a magyar bor túlélésének záloga a kulturált borfogyasztás népszerűsítése. A magyar bor népszerűsítését edukációval együtt képzelik el, mert a fogyasztók részéről van igény arra, hogy többet tudjanak a borrégiókról, a borkészítésről, a bor tulajdonságairól. Kiemelt figyelmet fordítanak a fiatal korosztályra, a Z-generációra.

A 2024-ben indított, borkatedra elnevezésű egyetemi kurzus nagyszerű eredményekkel zárult. Az elsőként a Károli, a Semmelweis és az Óbudai Egyetemen indult szeminárium a második félévben már a Budapesti Gazdasági Egyetemen, a Pannon Egyetemen és Miskolci Egyetemen is megjelent.

A borászatoknak biztosított állami támogatásokkal ugyancsak a felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítése a cél, emellett a magyar borok eredetvédelme és a nemzetközi eseményeken való megjelenés is fontos cél. Az agrártárca erre vonatkozó pályázatán 20 ezer és 400 ezer euró közötti összeget nyerhetnek el a szakemberek.

A Magyar Bormarketing Ügynökség tavaly is számos kampányt indított, sok rendezvényen, fesztiválon népszerűsítette a magyar borokat. A Márton-naphoz kapcsolódó borturisztikai programok keretében megrendezett Libabőr fesztiválhoz például 130-nál is több borászat csatlakozott, a Balaton Soundon pedig mintegy 20 százalékkal nőtt a borfogyasztás a korábbiakhoz képest, köszönhetően a kampányoknak, amelyekbe magyar és külföldi influenszereket is bevonnak.

A borfogyasztás elsődleges helyszínei az otthonok és az éttermek, míg a bárokban, pubokban továbbra is a sörfogyasztás a dominánsabb.

Ami a magyar bor marketingjét illeti, 2025-ben a külpiacot állítják fókuszba, számos külföldi eseményen jelennek meg és teszik nemzetközi szinten is láthatóvá a magyar bort.

Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa főtitkára úgy fogalmazott: a bor „transzcendens, kulturális termék”, amely az európai életérzés szerves része. Hozzátette: a borászat innovatív, hagyományőrző, konzervatív értékrendet képviselő ágazat, amely családi gazdaságokra épül, így a gazdálkodó társadalmat, a vidéki lakosságot képviseli. Igen fontos a fenntarthatóság, a környezettudatosság szerepe, jelentősége is.


Németh Csomagolás 03.31.Szuro Trade 04.15.AgriDron 04.16.Best Gáz 04.16.Meta Vasipari 04.16.Faber és Társa 04.16.Traktorbolt 04.16.Hód Fürdő 04.16.Heizer 04.16.Pásztor és Társai 04.16.Csepel 04.16.Silk Group 04.16.Tolcsva Bor 04.16.Fermy 2000 04.16.Hotel HunorGemenc Bau 04.16.SGS 04.28.
PRINT LAPOK