Összesen 1,4 millió hektoliter magyar bort adtak el 2024-ben, ez 154 ezer hektoliterrel több, mint 2023-ban, ez egyben az egyik legmagasabb érték 2003 óta. A vásárlók 20 millió euróval fizettek többet a magyar borokért, mint az előző évben, a borok literenkénti egységára pedig 3 százalékkal növekedett.
A bor elsősorban kultúrát és nem alkoholt jelent a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos szerint, aki úgy véli: a magyar bor túlélésének záloga a kulturált borfogyasztás népszerűsítése. A magyar bor népszerűsítését edukációval együtt képzelik el, mert a fogyasztók részéről van igény arra, hogy többet tudjanak a borrégiókról, a borkészítésről, a bor tulajdonságairól. Kiemelt figyelmet fordítanak a fiatal korosztályra, a Z-generációra.
A 2024-ben indított, borkatedra elnevezésű egyetemi kurzus nagyszerű eredményekkel zárult. Az elsőként a Károli, a Semmelweis és az Óbudai Egyetemen indult szeminárium a második félévben már a Budapesti Gazdasági Egyetemen, a Pannon Egyetemen és Miskolci Egyetemen is megjelent.
A borászatoknak biztosított állami támogatásokkal ugyancsak a felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítése a cél, emellett a magyar borok eredetvédelme és a nemzetközi eseményeken való megjelenés is fontos cél. Az agrártárca erre vonatkozó pályázatán 20 ezer és 400 ezer euró közötti összeget nyerhetnek el a szakemberek.
A Magyar Bormarketing Ügynökség tavaly is számos kampányt indított, sok rendezvényen, fesztiválon népszerűsítette a magyar borokat. A Márton-naphoz kapcsolódó borturisztikai programok keretében megrendezett Libabőr fesztiválhoz például 130-nál is több borászat csatlakozott, a Balaton Soundon pedig mintegy 20 százalékkal nőtt a borfogyasztás a korábbiakhoz képest, köszönhetően a kampányoknak, amelyekbe magyar és külföldi influenszereket is bevonnak.
A borfogyasztás elsődleges helyszínei az otthonok és az éttermek, míg a bárokban, pubokban továbbra is a sörfogyasztás a dominánsabb.
Ami a magyar bor marketingjét illeti, 2025-ben a külpiacot állítják fókuszba, számos külföldi eseményen jelennek meg és teszik nemzetközi szinten is láthatóvá a magyar bort.
Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa főtitkára úgy fogalmazott: a bor „transzcendens, kulturális termék”, amely az európai életérzés szerves része. Hozzátette: a borászat innovatív, hagyományőrző, konzervatív értékrendet képviselő ágazat, amely családi gazdaságokra épül, így a gazdálkodó társadalmat, a vidéki lakosságot képviseli. Igen fontos a fenntarthatóság, a környezettudatosság szerepe, jelentősége is.